Z radością i dumą prezentujemy podręcznik dla gmin „Standardy niezbędne opieki sprawowanej nad dziećmi do lat 3”.
Podręcznik został stworzony z myślą o wsparciu gmin w skutecznym wdrażaniu i kontrolowaniu standardów jakości w instytucjach opieki. Dokument ten służy zapewnieniu spójności pomiędzy standardami opieki a lokalną polityką edukacyjną i zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące prowadzenia rejestru żłobków, klubów dziecięcych oraz dziennych opiekunów. Podręcznik zawiera praktyczne wskazówki dot. monitorowania warunków lokalowych i organizacyjnych, a także wspierania instytucji opieki w zakresie rozwoju kompetencji personelu opiekuńczego i podnoszenia jakości świadczonych przez nie usług.
Dokument ten jest kolejną publikacją przygotowaną w odpowiedzi na rozporządzenie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 13 grudnia 2024 r., które określa wymagania jakościowe dla placówek opieki nad najmłodszymi dziećmi.
„W odpowiedzi na potrzeby samorządów opracowaliśmy podręcznik, który krok po kroku pokazuje, jak planować, organizować monitorowanie standardów opieki nad dziećmi do lat 3. To konkretne narzędzie, które wspiera gminy – zwłaszcza te, które dopiero rozpoczynają tworzenie żłobków, klubów dziecięcych czy placówek typu dzienny opiekun – w zapewnieniu dzieciom środowiska wspierającego ich rozwój” – podkreśla Monika Rościszewska-Woźniak – Prezeska Fundacji im. Komeńskiego i współautorka podręcznika.
Dla gmin standardy jakości opieki nad najmłodszymi dziećmi to nie tylko kwestia procedur, ale inwestycja w lokalny rozwój społeczno-ekonomiczny. Dobra oferta opieki instytucjonalnej dla najmłodszych zachęca młodych rodziców do pozostania w danym miejscu i podejmowania decyzji o powiększeniu rodziny. Warto pamiętać, że dobrej jakości opieka nad dziećmi to również wsparcie dla rynku pracy – ułatwia powrót rodziców, zwłaszcza matek, do aktywności zawodowej i sprzyja równouprawnieniu. Zaufanie do instytucji opieki przekłada się bezpośrednio na większą równość i spójność społeczną, przeciwdziała wykluczeniu dzieci z niepełnosprawnościami, dzieci migrantów czy dzieci z rodzin wielodzietnych.
Na jakość opieki w instytucjach dla najmłodszych wpływają nie tylko rodzice i kadra, ale także samorząd, który wspiera placówki w realizacji ich misji. Gmina, współpracując z instytucjami opieki – publicznymi i prywatnymi – odgrywa kluczową rolę w dbaniu o dobrostan dzieci i ich rodzin oraz zapewnianiu im jak najlepszych warunków rozwoju.
Powiązanie standardów opieki z polityką społeczną i edukacyjną ma kluczowe znaczenie dla skutecznego funkcjonowania instytucji opieki nad dziećmi do lat 3. Gminy pełnią istotną rolę w zapewnieniu wysokiej jakości usług, dostosowanych do potrzeb rodzin oraz uwarunkowań lokalnych. Dlatego wdrażanie standardów opieki powinno odbywać się w ścisłej współpracy z instytucjami edukacyjnymi, społecznymi, opieki zdrowotnej i samorządowymi, aby zapewnić dzieciom najlepsze warunki do rozwoju i wyrównywać szanse edukacyjne już od najwcześniejszych lat życia.
Zrozumienie roli standardów opieki w kontekście szerszej polityki społecznej i edukacyjnej pozwala gminom na efektywne planowanie i realizację strategii wspierających rozwój instytucji opiekuńczych oraz podnoszenie jakości świadczonych przez nie usług, a wydany właśnie podręcznik dot. standardów niezbędnych opieki nad dziećmi do lat 3 jest kompendium wiedzy w tym zakresie.
Nadzór gminy nad instytucjami opieki sprawowanej nad dziećmi do lat 3 prowadzony jest w oparciu o trzy podstawowe akty prawne: Konwencję o prawach dziecka, Ustawę o opiece nad dziećmi do lat 3 oraz Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie standardów opieki. Podręcznik zgodny jest z tymi dokumentami i doskonale przekłada zapisy prawne na „żłobkową” codzienność.
Pełna treść podręcznika dla gmin dot. standardów niezbędnych opieki nad dziećmi do lat 3 dostępna jest do pobrania bezpłatnie TUTAJ