Obszar współpracy personelu z rodzicami
Szczegółowy zakres standardu 17.1
W instytucji opieki jest spisana lista spraw, w których decyzje są konsultowane z rodzicami lub radą rodziców, oraz spraw, w których decyzje są podejmowane wspólnie z rodzicami.
Instytucja ma spisaną listę zagadnień, które są konsultowane z rodzicami (z radą rodziców, jeśli istnieje) oraz spraw, które decydowane są wspólnie z rodzicami.
Ta lista musi być znana rodzicom i może być częścią dokumentu opisującego współpracę z rodzicami (Zasady współpracy z rodzicami).
Poniżej przykładowa lista spraw i propozycja tabeli.
STANDARD 17

→ PRZYKŁAD: LISTA SPRAW DOTYCZĄCYCH RODZICÓW

Szczegółowy zakres standardu 17.2
Są określone co najmniej trzy formy uczestnictwa rodziców w życiu instytucji opieki.
Aktywne włączanie rodziców w życie instytucji opieki przynosi wiele korzyści – pozwala opiekunom lepiej poznać i zrozumieć potrzeby dzieci, wzbogaca ofertę instytucji, buduje prawdziwie partnerskie relacje. Instytucja opieki powinna stworzyć różnorodne możliwości uczestnictwa rodziców. Formy uczestnictwa rodziców powinny być im znane. Przy każdej formie uczestnictwa warto określić dodatkowe zasady (np. umawianie się na wizytę w grupie). Poniżej przykładowe formy uczestnictwa rodziców:
- udział w zajęciach otwartych, obserwacja dzieci podczas zabawy;
- współorganizowanie uroczystości, wycieczek, imprez specjalnych;
- prowadzenie przez rodziców zajęć prezentujących ich pasje, zawody (np. muzyczne, plastyczne, sportowe);
- włączenie się w prace na rzecz instytucji (np. szycie kostiumów, pielęgnacja ogrodu);
- udział rodziców w podejmowaniu decyzji dotyczących ważnych spraw instytucji (bezpośredni np. za pomocą ankiety lub pośredni, poprzez przedstawicieli, np. radę rodziców);
- organizacja nieformalnych spotkań integracyjnych dla rodziców i dzieci.
Ważne, aby propozycje zaangażowania były różnorodne i dostosowane do możliwości rodziców. Niektórzy chętnie poprowadzą warsztaty, inni wolą pomóc w pracach organizacyjnych, a jeszcze inni docenią możliwość obserwacji zajęć. Kluczem jest stworzenie przestrzeni do bycia razem, poznawania się, budowania wspólnoty wokół dziecka.
Szczegółowy zakres standardu 17.3
Rodzice mają miejsce, w którym mogą zostawiać informacje dla innych rodziców.
Można wspólnie z rodzicami ustalić miejsce, w którym będą oni zostawiać dla siebie nawzajem informacje. Może to być np. tablica ogłoszeń w instytucji (lub wydzielona część), osobna skrzynka lub wirtualna tablica ogłoszeń, aplikacja.
Szczegółowy zakres standardu 17.4
Są określone zasady przebywania rodziców na terenie instytucji opieki, obejmujące zasady poruszania się rodziców w pomieszczeniach i na zewnątrz.
W dokumencie dotyczącym współpracy z rodzicami określone są zasady regulujące poruszanie się rodziców po instytucji. Ważne jest, żeby w duchu szacunku do rodziców jako najważniejszych osób w życiu dzieci, umożliwić im wchodzenie do sal lub ogrodu i obserwację zajęć z dziećmi. Niezbędne jest ustalenie zasad w tym zakresie.